Blog

The Cave

Wat een waanzinnig heftige, terecht voor een Oscar genomineerde documentaire! Het is zo'n film waarbij je dus niet aan het einde kunt denken: het is maar een film. De filmploeg staat (ergens in de periode 2013-2018) temidden van de chaos die er in het ondergrondse kinderziekenhuis in Damascus (Syrie) heerst als er keer op keer een bombardement op de stad losbarst, of erger een chemische gifaanval. De directrice, de kokkin, een vrouwelijke arts en een mannelijke arts (die zegt prima te functioneren onder de vrouwelijke leiding - iets wat bovengronds onmogelijk is) worden gevolgd tijdens hun pogingen levens te redden, het ziekenhuis heel te houden en uiteindelijk zelf vooral niet gek te worden. Mensen om diep respect voor te hebben. En een waanzinnig knap gemaakte film, dus ook petje af voor de maker.

De ellenlange aftiteling geeft een vermoeden van een complexe ontwikkeling van de film. Terwijl het 't type film is wat eerder door een kleine crew gemaakt zou kunnen zijn. Ik ben erg benieuwd naar het maakproces van deze film en of zoiets met de Nederlandse werkwijze (omroepen, fondsen, etc) ook mogelijk is, of dat dit alleen met een alternatieve, creatieve financierings- en ontwikkelingswijze kan.

Free Solo

Ik heb de Oscar-genomineerde documentaire Free Solo twee keer gezien. Het gaat over de mooie en prettig onaangepaste Alex Honnold die zonder touw en in zijn eentje de berg El Capitan beklimt. De film wordt geprezen om hoe de crew in staat is geweest om op onmogelijke plekken hangend aan touwen deze helse onderneming te filmen. Met daarbij het gevoel dat hun aanwezigheid negatieve invloed kan hebben op de beleving van Alex, die al jaren droomt van het bedwingen van El Cap. Het maken van de opnames is ook een onderwerp in de film.

Waarom ik de film twee keer heb gezien, is omdat de film qua structuur zo ontzettend eenvoudig lijkt. Het is een verhaal met een duidelijk begin en einde, een doel waar naartoe gewerkt wordt en enkele moeilijkheden die de hoofdpersoon overwint. Toch weet ik inmiddels dat een langere documentaire een helse zoektocht is naar die eenvoud. Iets wat ogenschijnlijk gemakkelijk overkomt, daar is  op de achtergrond heel veel aan geschuurd en geschaafd, vaak tot frustraties en bijna opgeven aan toe. Totdat ineens alle kwartjes goed vallen. Ik geloof dat ik de film daarom bijzonder vind.

Op onze eigen manier wurmen wij regisseurs ons ook in de touwen, nekken onszelf bijna in een wirwar van lijnen, totdat iets op zijn plek valt en we langzaam alle touwen los kunnen laten. En wat is de beloning dan toch weer groot!

Mooiste scene ooit gemaakt

Vorige week heb ik deze scene (klik hier ) aan mijn studenten van de HKU laten zien in een les over regievisie. Want als iemand een duidelijke visie heeft op de wereld en een grote missie om dat te communiceren dan is het wel mijn held Spike Lee.

Deze scene is misschien wel de meest briljante ooit gemaakt. Een scene waarin mijn liefde voor antropologie, psychologie, taal en esthetiek samenkomt. Je ziet Edward Norton in '25th Hour' tegen zichzelf in de spiegel praten. Hij scheldt iedereen verrot, maar kan uiteindelijk niets anders concluderen dan dat hij zichzelf de schuld moet geven. Een 5 minuten durende prachtige monoloog.

Will Wright

Ik ben druk bezig met beoordelingen van mijn HKU studenten jaar 1 en jaar 2.

Zie hier in een 2 minuten filmpje hoe game-designer Will Wright met kritiek omgaat. Hij omarmt kritiek! Leerzaam voor studenten, maar ook voor mezelf.

Werner Herzog

Op dit moment volg ik online de Masterclass van gelauwerd filmmaker Werner Herzog (documentair en fictie). Omdat dit best wat geld kost en niet al mijn studenten dit soort cursussen kunnen betalen, bij deze twee tips van hem over ideeën ontwikkelen en het schrijven van je idee:

  • “Read, read, read, read, read, read, read, read, read, read, read, read. You have to read because you develop a sense of storytelling. By reading you expand your knowledge base, and move beyond being just a “mediocre” filmmaker. Reading teaches you a different way to see and experience the world. This sharpened viewpoint will inform your storytelling and filmmaking for the better.

Herzog heeft het hier over literaire romans wel te verstaan en niet over online informatie.

  • Don’t dwell. Write! Set a timer, and listen to Beethoven, Wagner or Schumann (Esther: of natuurlijk je eigen favoriete muziek) for two hours. In those two hours, write by hand a fully finished scene, with the caveat that you cannot delete a single word that you put down. Be inspired by the music, and challenge yourself to write with precision

Spike Lee

Gisteren weer helemaal ondersteboven uit de bioscoop gekomen van de nieuwste film van mijn favoriete regisseur Spike Lee: BlacKkKlansman

Zijn werk laat me zien hoe belangrijk het is om iets te vertellen te hebben, een visie te hebben! Of je nu fictie of documentaires maakt. Ik kon de aftiteling niet afkijken, omdat het onrecht wat uit de film spreekt me zo woest maakte dat ik meteen naar buiten moest.

Ik hou enorm van de kleine details en verwijzingen die Lee, voor de goede kijker, gebruikt op de achtergrond. Daar zit vaak humor en bittere ernst in. Ik hou van de ellenlange betogen/dialogen die hij durft neer te zetten. Hij heeft geduld, omdat hij een punt wil maken. Dit staat zo haaks op de gedachte dat scenes snel opgeknipt zouden moeten worden, omdat de kijker anders verveeld zou raken. Spike Lee neemt soms minutenlang de tijd voor een betoog. En in deze film zelfs met personages die recht in de camera kijken.

Zo veel respect voor deze maker!

Alan Berliner

Een bescheiden Alan Berliner (veelvoudig prijswinnend documentairemaker) geeft hier in slechts 4 minuten tijd een fantastische lezing aan beginnende filmstudenten. Enkele quotes om te onthouden:

"Each film is a mystery to solve." 

"Each film is a proces. No one can make it right in the first time. Don't be afraid of making mistakes."

"Don't be afraid of having bad ideas. Each good idea is a great grandchild of a bad idea. A bad idea leads you away from what doesn't work and towards what does work."

"Listen to what this film tells you, how it needs to be told."

"You will never stop learning how to make films. Get used to that."